Vilkår og betingelser for Flexwear.no

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger FLEX SPORT AS Org 930 57 0745MVA, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Øvre Stadionveien 1, 5161 Laksevåg.
Kontakt@flexwear.no

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter, frakt og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Vi godtar likevel kansellering med gebyr 49,- etter bestilling. 

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering, frakt

Levering

er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Når avtalen er levering i postkasse, skjer overtakelsen når pakken er levert der med sporing. Når pakken er levert av fraktselskap enten på dør eller postkasse (dersom kunde har valgt dette) er dette å regne som levering skjedd etter lov. Pakke er da ikke erstatningspliktig av butikk på dette tidspunktet for feks tyveri. Dette erstatter vi ikke. Da er risikoen på kjøperen. Dette gjelder både helthjem og posten. Det anbefales å velge hentepakke som levering slik det står i kassen. Dette er alltid tryggere. 

Kansellering av en ordre før den er sendt er ikke mulig. 

Leveringstid
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Vår leveringstid er 2-5 virkedager i hele landet, foruten om ved lanseringer da er det forlenget utsendelsestid.

Fraktkostnad under 499,- på kroner 49,- belastes kunde, refunderes ikke ved retur.

Pakke i postkassen adresse ansvar hos kunde
Om du velger dette må du være regisrert på adressen med navn på postkassen. Er du ikke det får vi pakken i retur, dette belastes gebyr 149,- om du ikke ønsker pakken igjen. 

Fått feil vare
Når du mottar varene er du pliktig til å sjekke at du har mottatt rett varer. Du kan ikke på senere tidspunkt etter å ha brukt varen kreve ny om du har fått feil størrelse eller farge da dette er noe du som kunde burde være klar over når du mottar varen. 

§ 54. Plikt til å begrense tapet. Lemping av ansvaret En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han eller hun selv bære den tilsvarende delen av tapet.

RETUR
Ønsker du kun å returnere ditt kjøp, ikke bytte noe, er returkostnaden for selve pakken tilbake til oss på 79,- kr. Dette trekkes fra beløpet når returen er behandlet. Dersom du har betalt for frakt så blir ikke dette beløpet refundert eller inkludert i returkostnaden, da er det fraktkostnad+returkostnad trukket. Returnerer du 4 plagg eller mer trekkes 169,- i returkostnad. Returnerer du 8 plagg eller mer er returkostnaden 249,- og 11 plagg eller mer trekkes 299,- 

Du vil få en returlapp som du selv må printe ut å feste på utsiden av pakken, deretter leveres pakken til dit nærmeste Post i butikk. Du skal be om kvittering for å bevise returen innlevert. 

 Du ha gitt beskjed om retur av pakken innen 30 dager fra du mottok din ordre! Du skal uten unødig opphold, og senest 14 dager, ifølge lovverket om angrerett, etter dette, sende varene tilbake, eller overlevere dem til Posten. Følges ikke dette er ikke returen godkjent og du får pakken sendt tilbake til deg igjen. 

Dersom du har problemer med å få til dette skal det klarerers med oss i forkant for utsettelse. 

NB! Det aksepteres kun retur eller bytte i henhold til:

Produktet må returneres i originale produktposer og annet som hører til plagget med strekkoder – Ingen unntak da lageret ikke klarer å behandle returen. Posen skal være i grei stand. Varen kan ikke være brukt, ha deodorantmerker, flekker, ikke ha lukt som ikke samsvarer med nytt produkt, ikke mangle innhold som hører til. Gjenstander med mye rynker på plagg, krøllet sammen som en ball og emballasje kan nektes byttes eller returneres grunnet da tegn på  dårlig behandlet vare. Husk at vi skal kunne selge varen. Du vil selv da betale frakten for produktet tilbake til deg igjen. 

Undertøy eller sokker kan ikke returneres av hygieneårsaker. 

Dersom du blir tilsendt feil vare skal du innen rimelig tid gi beskjed om dette slik at vi får rettet feilen. Dersom du bruker varen innebærer dette urimelig kostnad for butikk og du kan ikke bytte den. Det er rimelig at både feil med farge og størrelse oppdages før bruk. 

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6. Dette gjelder når våren er registrert levert med sporing i postkasse av feks Posten. Da er det ikke noe erstatning av feks tyveri. 

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 30 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

NB: vi kan i enkelte perioder opplever økt utsendelsestid pga uforutsett høy bestillingsmengde under lanseringer. Dette gir økt utsendelsestid grunnet noe vi ikke kan forutse eller kontrollere i forkant. 

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Reklamasjon
At det kan forekomme feil med en vare kan dessverre skje, men vi gjør vårt beste for å rette opp i feil innen rimelighetens grenser. Henvendelse vedrørende reklamasjon/ødelagt vare skal sendes på mail til kontakt@flexwear.no med bilder/dokumentasjon av problemet. 

Etter forbruksloven har man to års reklamasjonsfrist. Vi gir deg 2 års garanti mot produksjons- og materialfeil. Produksjons- og materialfeil er feil som forelå allerede da produktet ble levert. Skader som skyldes normal slitasje, er selvforskyldte, skyldes uaktsom behandling, bleking, feil vask eller dårlig vedlikehold omfattes ikke av denne garantien.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. 

Klarna - Kunden er selv ansvarlig for å gjøre opp med Klarna etter deres vilkår, om fristen for betaling er ute må kunden betale der, for så å få refundert via klarna. Vi tar ikke ansvar for forsinkelsesgebyr her. 

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret er på 199,- kr som inkluderer de faktiske kostnader vi har for en sending i snitt. Kunden må da dekke dette. 

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.